Se întâmplă cu taxele și impozitele pentru angajații români. Solicitarea din partea patronilor care îți arată cum sunt îngropate afacerile românești

de: Alexandru Puiu
19 05. 2024

În România, angajații se confruntă cu o sarcină fiscală considerabilă, comparabilă cu media europeană, în timp ce angajatorii beneficiază de condiții mult mai favorabile, situație descrisă adesea ca un „paradis fiscal” pentru aceștia din urmă.

Aceasta a stârnit nemulțumirea sindicatelor, care militează pentru o reformă fiscală echitabilă, capabilă să stimuleze creșterea economică și să diminueze inegalitățile sociale.

Solicitările sindicatelor și starea actuală

Blocul Național Sindical (BNS) a evidențiat în cadrul unui protest recent organizat sub sloganul „Respect pentru muncă și cei care muncesc!”, disproporțiile mari între impozitarea muncii și cea a altor venituri. România prezintă cea mai mare rată a riscului de sărăcie în muncă din Europa, cu 15,3% în 2023, și un nivel de inegalitate considerabil, unde cei mai bogați 20% din populație câștigă de 6 ori mai mult decât cei mai săraci 20%.

Pe de altă parte, colectarea taxelor pe muncă în România este de doar 11,4% din PIB, mult sub media UE de 20,3%. Contribuțiile angajatorilor sunt deosebit de scăzute, doar 0,9% din PIB, comparativ cu 8% în UE. Această situație pune o presiune disproporționată asupra angajaților, care suportă cea mai mare parte a sarcinii fiscale.

Propuneri pentru o fiscalitate echitabilă

Reducerea sarcinii fiscale pe muncă este esențială pentru a alinia România la standardele europene și pentru a stimula creșterea economică. Un pas în acest sens ar putea fi introducerea impozitului progresiv pe venit, care ar putea ușura povara fiscală pentru persoanele cu venituri mici și medii. Deși rata efectivă de impunere pentru veniturile mici este de aproximativ 41%, introducerea unui sistem progresiv ar putea aduce o ușurare semnificativă.

O altă soluție ar fi reîmpărțirea sarcinii fiscale între angajați și angajatori, pentru a echilibra povara fiscală și a stimula angajările. Extinderea bazei de taxare pentru venituri din alte surse decât muncă ar putea de asemenea să contribuie la echilibrarea bugetului statului, permițând finanțarea adecvată a sistemelor de pensii și sănătate, care vor fi puse sub presiune în următorii ani de îmbătrânirea populației.

Este evidentă necesitatea unei reforme fiscale în România, care să aducă impozitarea muncii în linie cu standardele europene și să corecteze disproporțiile existente între diferitele categorii de venit. Măsurile de reformă propuse de sindicate, precum reducerea taxelor pe muncă și introducerea impozitului progresiv, ar putea contribui semnificativ la creșterea economică și la reducerea inegalităților sociale. Aceste schimbări ar oferi o respirație necesară atât angajaților, cât și economiei în general, facilitând un mediu de afaceri mai prosper și mai echitabil